wilmainmalawi.reismee.nl

week 3

Dag lieve mensen,

Na de storm is het hier rustig. Weinig beleefd deze week, maar dat komt ook omdat ik twee dagen ziek ben geweest. Niet heel erg hoor, maar genoeg om niet te kunnen werken. Het voelde als griep, koortsig, zwak, hoofdpijn, je kent het wel. Oververhitting dacht ik zelf. Daar dachten ze hier anders over. Ze wilden heel graag dat ik me zou laten testen op malaria, want kennelijk kun je, ondanks de preventieve pillen die we hier slikken, toch nog malaria krijgen. Dus ik op woensdagmiddag, met een vertaler, naar een ziekenhuis op een half uurtje rijden hiervandaan. Met beroepsmatige belangstelling heb ik de gang van zaken daar geobserveerd: bij aankomst moet je je aanmelden bij een dame in een hokje met tralies voor de ramen (kennelijk hebben ze hier ook last van agressie in de zorg), krijg je een medisch paspoort wat tegelijk je status is, en moet je direct betalen voor het doktersconsult. Kosten 200 Kwacha, dat is omgerekend ongeveer20 eurocent!

Daarna kun je naar de dokter die de klachten uitvraagt, je bloeddruk meet en in het gele boekje opschrijft wat er aan bloedonderzoek gedaan moet worden. Dan ga je weer terug naar de dame achter de tralies om te betalen voor het bloedonderzoek, kosten 20 Kwacha, 2 eurocent. Daarna mag je naar het lab om bloed te laten prikken en ongeveer een kwartiertje wachten op de resultaten, die krijg je mee op een soort kassabon, en vervolgens mag je daarmee weer terug naar de dokter die de uitslag geeft. Ondanks dat het best druk was, loopt alles schijnbaar op rolletjes, binnen drie kwartier was ik klaar. Misschien kunnen wij westerlingen hier nog wel wat van leren. En nee, ik heb gelukkig geen malaria!

Donderdagmiddag iets opgeknapt en zin in een wandelingetje. Naar de naschoolse opvang gewandeld die door onze vrijwilligsters van het onderwijsproject wordt gerund. Kinderen komen hier van 14.00 - 16.30 uur. Er wordt voorgelezen, ze krijgen muziekles en sport en spel. Kinderen komen massaal en met veel plezier hier naartoe.

Ook even gekeken bij het agrarisch project wat naast de opvang ligt en ook door 'ons' vrijwilligershuis wordt gecoördineerd. Hier probeert men in een proeftuin nieuwe gewassen uit. Hard nodig want eigenlijk bestaat de landbouw uitsluitend uit maisteelt. Dat is ook wat er hier overwegend gegeten wordt, mais gekookt in water waar een dikke pap van wordt gemaakt, zoiets als onze ouderwetse griesmeelpap. Irrigatie van de proeftuin gebeurt door een pomp die op zonne-energie werkt. Met één zo'n paneel kunnen ze genoeg energie opwekken om de pomp te laten werken.

En naar de kleermaker in het dorp gelopen om de rokken op te halen die ik voor mijn dochters heb laten maken. Er zijn veel kleermakers in het dorp. Ze doen hun werk, vanwege het daglicht, voor hun huis op deze, voor ons ouderwetse, maar prachtige trapnaaimachines want elektriciteit hebben ze niet.

Op vrijdag weer gewoon kunnen werken gelukkig. En 's avonds met de anderen spelletjes gedaan en gekletst. Er zijn afgelopen maandag drie nieuwe vrijwilligers bijgekomen. Links onderin beeld, George en Ellie, uit Engeland, Zijn twee basisartsen en een stel, en Fernanda in het roze, een Braziliaanse. Zij blijven een maand. Maandag vertrekken de zusjes Emma en Lea, uit Denemarken, weer. Stephanie, in het wit, een Ierse, blijft nog een poosje.

Zaterdag met z'n allen op pad! We worden vanuit het dorp naar de autoweg, is zo'n 3 kilometer, vervoerd door middel van fietstaxi's. De jongens verdienen daar 300 Kwacha, 30 eurocent per rit mee. Bij de autoweg staan ze ook massaal weer te wachten om je terug te brengen naar het dorp.

We zijn naar een luxe resort gegaan om te zwemmen en te relaxen en te genieten van heerlijk eten. Ik eet een papaya- kip salade. En zoals je ziet: het gaat (weer) goed met me!

Tot volgende week! Liefs, Wilma

Trudie van Rosmalen-Haksteeg

Lieve Wilma,
Fijn dat het weer goed met je gaat.
Heerlijk om je verhaal weer te lezen.
Alle goeds gewenst voor de aankomende week.
Liefs van ons.

Heleen Vermaas

Leuk om je avonturen te volgen. Gelukkig geen malaria en weer opgeknapt! En wat een verschil in zorgkosten zeg! Hier kost het aanvragen van een bloedafname alleen al 8,50 en daar komen de bepalingen dan nog bij?
Veel plezier daar nog. Ik kijk weer uit naar je volgende belevenissen!
Liefs Heleen

Jennifer Weeda-van riet paap

Mooi verhaal weer gelukkig weer opgeknapt je ziet er goed uit tot je volgende verhaal xx

Fiona

Fijn dat je weer opgeknapt bent Wilma!! Bijzonder om via je verhalen een beetje mee te kunnen reizen!!
Xx Fioon

Trix van der Kluit

Wat zie je er geweldig uit. Jij doet heel veel goeds in deze reis, maar dat doet jou zelf ook goed. Ik ben blij voor je! Ik kijk uit naar de v9lgende afleveringen...
❤️

Diana

Gelukkig ben je weer opgeknapt. Ik denk wel dat de weegschaal fantastisch nieuws hebt als je terug bent ??

Lona

Zo te horen heb je het goed na de zin. Je zie er stralend uit. Blij dat je geen malaria had. Heb je genoeg spullen om al die wonden t e behandelen? Liefs .

Ans Brouwer

Wat is het leuk en interessant om je belevenissen te volgen.
Fijn dat je weer opgeknapt bent. Succes verder met je werk en kijk uit naar je volgende bericht.

Teun S

Fijn dat het beter gaat. De berichtgeving over de storm is hier nog actueel.
Goede vakantie gewenst. Grapje.

Ina

Lieve Wilma
Wat heb je weer een mooi verhaal. Fijn dat je beter bent. We leven zo mee met alles wat jij daar beleeft.
Groetjes.

Monique

Jammer dat je een paar dagen ziek geweest bent maar heel fijn om te lezen dat het gelukkig geen malaria was. Ik ga steeds meer beseffen wat een bijzondere ervaring dot toch is.
Succes voor de komende week! :)

Lief groetje,

jan s

Lieve Wilma, wat fijn dat er op redelijke afstand medische zorg te krijgen -/ kopen is waar gelukkikg niets ernstigs gecontasteed is. Fijn dat je ook tijd neemt voor ontspannende dingen Lieve groet

Irene

He Wilma! Wat een gave spannende
Mooie ervaringen! Lief dat je het wilt
delen met ons! Geniet van je mooie werk daar:)) ??

Anja

Wat fijn om weer een verslag van je te lezen. Het lijkt misschien wat omslachtig hoe de zorg voor jou werd ingedeeld. Echter toch wel heel efficient. Fijn dat je weer beter bent en weer volop kon genieten van alles. Liefs, A2

petra

fijn dat je weer opgeknapt bent! wat voel je je dan nietig he?

deze week je predikant Piet ontmoet; leuk om hem te spreken, ook nog over jou gehad.
vandaag en vrijdag 2 stralende lentedagen gehad; de natuur viert feest!
vandaag werd Sophie 16, met dit heerlijke weer is het een nog groter feest; een cadeau van Boven.

weer een fijne week gewenst.
benieuwd wat je u weer gaat beleven,
liefs petra

Gé en Anneke van der Feijst

Lieve Wilma, je kan al een boek schrijven over al je belevenissen in die paar weken.
Wat een andere cultuur, geweldig om dit te ervaren.
Door jou zijn we intensief bezig met Afrika en pakken regelmatig de atlas erbij.
Zo reizen we een beetje mee.
Nog een paar fijne weken!
Hartelijke groet, Gé en Anneke v.d.F.

Ramon Harmsen

Wat een rijk leven heb je daar!
De foto's spreken boekdelen ☺

Henriet Berger

Wat een belevenis daar in Malawi ik geniet van je verhalen..
toi toi toi

Anneke van Rees

Ha Wilma, leuk om met je mee te mogen leven en fijn dat je weer opgeknapt bent. Ik kijk uit naar je volgende bericht. Groeten.

Rietje

Lieve Wilma, wat bijzonder dat je bloed moest prikken, om te kijken of je malaria
misschien zou hebben, gelukkig niet!
Had jij zelf “ naalden” bij je om te prikken?
Of was dat wel veilig.
Je moeder heeft aan Elza naalden meegegeven, naar Roemenië, die zaten nog verpakt
vanwege Koos, die thuis ziek lag, en na alles wat gebeurd is..die naalden in verpakking
weggegooid moest worden! voor..als ze ‘n keer in het ziekenhuis zou komen te liggen!
Fijn dat je weer opgeknapt ben, je straalt, met dat bord heerlijke eten voor je!
Wat leuk dat je voor je dochters rokken hebt laten maken, voor hen prachtig,
En voor de mensen daar ook mooi, dan verdienen ze weer, dat kunnen ze zeker goed gebruiken!
Liefs van mij, we ? voor je, ????