wilmainmalawi.reismee.nl

De laatste blog

Lieve mensen,

Ik ben weer thuis! En wat is het hier een prachtige lente! De kleuren en geuren en frisheid zuig ik gretig op!

Dit is dus de laatste blog. Waar moet ik beginnen en waar moet ik eindigen? Ik begin maar met foto's, dan komt het verhaal er vanzelf tussendoor of achteraan. Soms misschien onsamenhangend, maar als ik er samenhang in aan moet brengen wordt het een te lijvig boekwerk. Misschien maak ik dat boek nog eens, als ik bang ben dat deze indrukwekkende weken een beetje gaan vervagen door het leven van alledag. Voor nu maar de dingen die ik het liefst met jullie wil delen omdat ze veel indruk maakten, leuk zijn of omdat het gewoon mooie plaatjes zijn.

Bij het huis staat een baobabboom, en in die boom groeit baobabfruit

Dat fruit kun je eten. Het heeft een ondefinieerbare smaak, een beetje zoetzuur, de kinderen eten het als snoep.

De eekhoorns trouwens ook.

Ik heb genoten van al het leven hier in Malawi dat er zoveel vrolijker uit lijkt te zien dan bij ons. Of is dat alleen in mijn verbeelding? Kleurrijker is het leven in ieder geval hier. Daar zijn wij ongelofelijk grijze en saaie Hollanders bij. Ik hoop dat ik deze kleur een beetje vast kan houden in m'n leven!

Ik zal jullie niet te veel enge plaatjes laten zien van de wonden die ik hier heb behandeld, maar toch hieronder een serie van een kindervingertje. Omdat het zo herkenbaar is voor alle moeders die wel eens een kind heeft gehad met een vinger tussen de deur. Dit kindje had een grote steen op zijn vingertje gekregen.

De angst en de pijn in de ogen van het kind is wereldwijd hetzelfde! Zo zielig!!

Het nageltje ligt eraf en het topje zit alleen aan de binnenkant nog vast. Jonge dokter George denkt dat het niet meer goed komt. Maar ik beloof hem dat het heel vaak wél goed komt. Omdat er een blauwdruk verstopt zit in ons DNA, waardoor het lichaam alles zoveel mogelijk weer herstellen naar hoe het bedoeld was.

Na een week ziet er al een stuk beter uit! Het nageltje komt wel weer terug want het nagelbed is niet kapot.

Hieronder een foto van mij in actie

De ongemakkelijke houding waar ik de eerste weken erg veel last van had, ging me steeds beter af!

In het weekend weer relaxen bij het zwembad. Maar ook daar kunnen we het zorgen niet laten. Want we laten een vlinder toch niet verdrinken? (Boudewijn de Groot kwam gelijk in me op met zijn liedje 'verdronken vlinder')

Even vleugels laten drogen in de zon en daar ging ze weer!

Met deze groep hebben we het, ondanks of juist dankzij de veelzijdigheid van karakters, heel erg leuk en goed gehad. We hebben een groepsapp genaamd de 'Oily balls'. Wie dit niet begrijpt moet even de vorige blog lezen .

's avonds kwam dit prachtige exemplaar ons gezelschap houden.

Alle dorpen zijn sinds 10 jaar voorzien van waterpompen. Het water komt van 50 meter diepte en is helder, drinkbaar water. Ook in de droogteperiode droogt deze bron niet op. Ook bij alle scholen staat een waterpomp zodat de kinderen altijd voldoende kunnen drinken.

Het laatste weekend ben ik met George en Ellie naar het Liwonde National Park geweest. Héél blij dat ik dit heb gedaan. Ik voelde me te gast en tegelijk indringer in dit dierenrijk. De meeste dieren kijken ook op, als de auto waarin we zitten voorbij komt, met een blik van 'wat kom jij hier doen? dit is ons terrein.' En gelijk hebben ze! Maar omdat ze opkeken kon ik wel erg mooie plaatjes schieten. Hieronder een kleine weergave van al het moois dat ik heb gezien.

Deze moeder toonde haar moederliefde en bescherming van haar kind door in rap tempo op ons af te stuiven en ons op afstand te houden hard door met haar oren te wapperen en te toeteren. Waar wij natuurlijk direct wat meer afstand hebben genomen.

Nogmaals mijn dank voor jullie meelezen en meeleven! Het heeft mij heel erg goed gedaan en gesteund op de momenten dat ik niet zo sterk was als mijn blog jullie wil laten geloven. Ik heb het ook moeilijk gehad, met name met de hitte die mijn lichaam maar niet wilde accepteren. Ik denk dat het door de leeftijd komt. Alhoewel zelfs de Braziliaanse Fernanda ook erg veel last had van de warmte. Door de lichamelijke last denk ik dat ik zo'n missie niet een tweede keer meer kan doen. Maar ik ben zo blij dat ik het wél heb mogen doen. Het heeft mij zoveel gebracht! En ik denk dat ik de lokale bevolking echt een stukje verder heb kunnen helpen met hun wondzorg. Mede dankzij jullie hulp in welke vorm dan ook! Het was in alle opzichten een levensveranderende ervaring!

Ik wil mijn blog eindigen met mijn favoriete foto. Omdat het alles weergeeft wat deze weken mij hebben geleerd: In zichtbare armoede toch blij en gelukkig kunnen zijn. Stralen in Gods Eigen Licht. Ook in het armste land ter wereld is de Eeuwige in alles zichtbaar en voelbaar!

Reacties

Reacties

Ramon Harmsen

Welkom thuis!!
Je zult deze herinneringen nog lang koesteren!!

Marja

Hoi Wilma,
Welkom thuis. Wat is de tijd toch snel gegaan. Bedankt voor je mooie, indrukwekkende verhalen en foto's. Het was een genot om ze te lezen.
Ik weet zeker dat je missie geslaagd is: de bevolking een hoop kunnen leren op het gebied van wondzorg.
Een ervaring voor het leven. Het moet fantastisch geweest zijn, om dat mee te mogen maken.
Nu op weg naar de volgende uitdaging. Een nieuwe baan. We horen nog wel wat het is geworden hè? ;-)
Heel veel succes.

Toos

Welkom thuis en wat n geweldige ervaringen heb jij opgedaan! Ik weet zeker dat ze daar een heleboel geleerd hebben van onze “Willem”.
Koester deze missie en heel veel succes in je nieuwe baan??

Wim Aandeweg

Wilma bedankt voor je verhaal en mooie en soms indringende foto's.
Het zal denk ik je wereld en je kijk daarop veranderen , ten goede.
Het ga je goed.

Krijntje

Lieve Wilma,
Dank voor je mooie blogs. Wat kan jij goed schrijven, pakkend en gevoelig. I love it!
Die laatste foto vind ik ook zoo mooi; schitterend!
Alle goeds gewenst
Lieve groet

Jennifer Weeda-van riet paap

Fijn dat je weer thuis gekomen bent en nu
ook weer hier genieten van alles na zo’n bijzondere ervaring ik heb van je blog genoten een goed beeld van alles heb je gegeven en blij met jouw adviezen over wondgenezing.Even uitrusten en genieten van je rust en dan weer vol je nieuwe baan in veel geluk en tot gauw

Josette

Fantastisch blog met een mooi einde!! Tot ziens op vaderlandse grond; je treft het wel met dit prachtige weer.

Anneke Sanderse

Beste Wilma, welkom thuis van deze zeer bijzondere reis. Dank dat ik een beetje mee mocht in je blog. Het was geweldig om te lezen wat je hebt gedaan en hebt ervaren. Succes met “landen”. Warme groet Anneke

Ria de Wit

Hallo Wilma, allereerst welkom thuis. Ik heb genoten van je verhalen en foto's en ik vond het heel bijzonder dat je ons hebt laten mee genieten van je mooie werk wat je daar gedaan hebt.
Ik wens je heel veel succes in je nieuwe baan, weer een nieuwe uitdaging voor jou.
Lieve groet Ria.

Henk en Els

Welkom thuis. Wat een prachtig avontuur! Bedankt dat we ervan mee mochten genieten!

Tineke Mulder

Wat een geweldige ervaring ben je rijker, mooie foto’s met veel kleur! En succes met je nieuwe baan, nieuwe uitdaging! Groetjes Tineke

Teun S.

Zeer welkom in ons grijze land.Dank voor je uitgevoerde missie met veel improvisatie.
Met veel goede wensen voor een nieuwe opstart.
Met respect.

Diana

Bedankt dat ik mee heb mogen genieten van je mooie reis. Het ziet er erg indrukwekkend uit. Wel super fijn dat je weer veilig thuis bent lieve vriendin. Ik heb je gemist al is de tijd voorbij gevlogen door je reisverslagen en foto's
We zien elkaar snel x

Rietje

Lieve Wilma, alweer genoten van je verhaal, en die Prachtige foto’s!! Heel mooi in dat park met “ wilde “ dieren, en dat vingertje, komt goed zegt jij, en later die foto van dat vingertje met dat nageltje wat weer groeit.
Ik heb van al jou reis verhalen + foto’s genoten! ??
Ik zie uit naar onze ontmoeting liefs???????Rietje

Carla

Lieve Wilma,
Welkom thuis! Wat heb je mooie foto’s laten zien en prachtige reisverhalen geschreven. Ik heb er van genoten om te zien hoe jij daar je werk mocht doen.
Ik wens je veel succes en veel geluk met je nieuwe baan!

Ada en Gerard

Wilma wij bedanken jou voor het delen van alles wat je hebt beleefd en bewonderen je gedrevenheid om mensen te helpen en erin te geloven kijk maar naar het nageltje van het kind ook zijn we weer blij dat je veilig thuis bent en het vooruitzicht opnieuw oma te mogen worden en een nieuwe baan!
Een prachtige herinnering rijker op naar een mooie zomer hier wat je waarschijnlijk iets beter zal bevallen ….het allerbeste Wilma.

Barbara

Lieve Wilma, bedankt voor je reisverslag. Heel leuk om zo mee te kunnen lezen over je ervaringen. Kan me goed voorstellen dat het een levenservaring is die zal doorwerken. Een kado aan jezelf. Veel liefs

Lona

Missie geslaagd! Fijn dat ik heb mee kunnen leven met jouw belevenissen en mooie foto’s. Wist niet dat baobabs vruchten droegen, zag ze altijd zonder.
Jammer dat het ziekenhuis misbruik maakt van jouw vertrek door de wondpoli nu te reduceren tot 1 dag per week om te bezuinigen! Schande!!
Succes met je nieuwe baan en hopelijk zie ik je nog eens. Liefs
Lona. Huisman

Johannes

Heel erg leuk om je ervaringen te volgen, dapper dat je dit hebt gedaan. Ondanks dat het niet altijd makkelijk was, heb je iets bijzonders gedaan.
Heel veel succes met acclimatiseren in nl, ik hoop dat je ook hier een mooi avontuur tegemoet gaat.
Groetjes

petra

fantastische foto's Wilma!
De weken Malawi hebben je leven verrijkt
Je krijgt weer een heel ander zicht op het leven in ons beschermde, misschien inderdaad wel soms "saaie" Nederland. Waar veel dingen op zich wel goed geregeld zijn natuurlijk.
gaaf om ook God op een heel andere plek in deze wereld te mogen ervaren en terug te zien in mensen aldaar.
Succes met weer wennen en geniet van de mooie lente hier.
Laat maar weten waar je gaat werken hoor:)
X

Gertie

Prachtige ervaring Wilma!
Mooie verhalen en fantastische foto's. Erg leuk om jou ervaringen te volgen.
Heel veel geluk en succes met je nieuwe baan!

Harun Jacobs van den hof

Hallo Wilma,

Afgelopen week spreek ik (VS dermatologie) in Curacao bij toeval een verpleegkundige (uit ASZ) die mij vertelde jouw reisverhaal te lezen. Ik heb jouw blog gelezen en ik ben erg onder de indruk van jouw ervaringen in Malawi. Ik kan mij niet voorstellen hoe het geweest moet zijn om onder die omstandigheden de wondzorg te moeten verrichten. Veel succes met je nieuwe baan en wie weet komen wij elkaar ooit tegen in ons werkveld.

Lona

Beste Wilma, ik probeer je via dit blog te bereiken. Ik weet niet waar je nu actief bent maar ik zou graag wederom gebruik maken van jouw goede zorgen voor mijn wonden.
Ik hoop dat je contact kan opnemen.

Groet,
Lona Huisman

Lona

Lona.huisman@gmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!