wilmainmalawi.reismee.nl

Week 4

Bijzonder eigenlijk, hoe snel je aan een situatie went die zich volledig buiten je normale leefwereld afspeelt. Het geven van wondzorg op een matje bijvoorbeeld, vijf keer in de week, onder een boom of in een rieten hutje, met de vee- en vuilstapel vlak naast me. Het is al vertrouwd en lijkt zelfs al routine te worden..

Ik leer nog elke dag hier. Mensen die mij kennen van werk weten dat ik heel graag zelf de regie houd, maar hier leer ik zelfs delegeren en loslaten! Waar ik me vorige week nog bezorgd afvroeg of het wel zin had om met z'n drieën op één matje wondzorg te doen, ben ik deze week zo relaxed dat ik het gewoon één keer voordoe aan de jonge dokters en vervolgens zelf onder de boom ga zitten mijmeren!

Niet alles went overigens. Er was iemand die zei dat Afrika in je bloed gaat zitten en dat je er altijd naar terug wilt. Nou, bij mij is het niet in m'n bloed maar in m'n zweetklieren gaan zitten! Voor de vrouwen die het weten kunnen: ik heb een opvlieger van nu al vier weken aan één stuk! Mijn lichaam of mijn leeftijd verdraagt de warmte niet zo goed als ik zou willen, helaas.

Nog steeds mooi om te zien hoe blij en gelukkig deze mensen zijn met bijna niks. Dit meisje hoelahoept met een fietswiel zonder spaken, dus de velg zit er nog in...zwaar speelgoed, maar ze kon het geweldig!

En donderdag hebben we met de kinderen van de naschoolse opvang een (water)balonnenfeestje gehouden. Heerlijk om te zien wat een plezier ze hadden!
Helaas heb ik deze week ook een gruwelijk kant van Malawi ontdekt: er zijn hier relatief veel albino's, wel één op de twintig kinderen heeft deze genetische afwijking.
Ik zie ze hier in het dorp en bij school dagelijks. Nu kreeg ik deze week een artikel uit het dagblad Trouw onder ogen waarin staat dat deze kinderen altijd voor hun leven moeten vrezen omdat zij door hun 'witte' huidskleur als goddelijke wezens worden gezien, en dat je door gemalen lichaamsdelen tot je te nemen, succesvol en rijk zult worden.

https://www.trouw.nl/samenleving/in-verkiezingstijd-worden-albino-s-in-malawi-vermoord-voor-geluksdrank~a2597c9c/

Ik dacht nog dat dit misschien het geval zou zijn bij de bevolkingsgroepen die nog niet ontwikkeld zijn, die niet naar school gaan, maar helaas vertelde mijn vertaler dat dit een héél groot probleem is in Malawi! In alle lagen van de bevolking leeft dit bijgeloof, of mensen nu in God geloven of niet, dit is nauwelijks uit te roeien zei hij. Het is zelfs zo erg dat zelfs politici duizende dollars over hebben voor een lichaamsdeel van een albino omdat ze dan denken dat ze meer succes zullen hebben in hun politieke carrière.....En toen ik vroeg 'maar niet in ons dorp toch zeker?' zei hij dat het overal in Malawi een probleem is, dus ook in ons dorp. Kinderen worden 's nachts van hun bed gelicht door de misdadigers om hun vingers en armen af te hakken of om ze te vermoorden. Er wordt erg veel geld betaald voor hun lichaamsdelen, dus deze kinderen zijn hun leven nooit zeker.... Ik ben nog steeds zeer geschokt en zwaar onder de indruk van deze andere werkelijkheid die er hier in Malawi, maar ook in Tanzania en Mozambique, is. Daarom vond ik dat ik dit óók met jullie moest delen.

Tot volgende week!

Liefs, Wilma


Reacties

Reacties

Jan S

Wat een verontrustende berichten horen we hier over cholera en nu maar hopen en bidden dat die "beestjes" de grens naar Malawi niet over steken. Hoe meer verhalen ik van je lees des te meer bewondering heb ik voor je en dat was al veel. Lieve groet jan

Anja

Dank weer voor je mooie update. Wat vervelend dat je niet aan de warmte kunt wennen. Dit is waarschijnlijk extra vermoeiend voor je. Liefs, A2

Bas K

De foto van de albino heeft me diep geschokt.

Ina

Lieve Wilma
Wat een mooi ervaringen maak jij mee. Dat je al went om onder een boom te moeten werken. Fijn dat er bomen staan anders zou het nog warmer voor je zijn.
Verschrikkelijk erg dat albino niet veilig zijn. Ik heb hier geen woorden voor.
Nog fijne dagen Wilma, je bent op de helft. Tijd gaat snel.
Doei

Irene

Wat ontzettend verdrietig van die albino kinderen:(! Zag er lang geleden een documentaire over. Niks veranderd dus:(( is van een achterlijkheid! Zouden de overheden wat mee moeten maar Afrika. .!!!:((
Daar veranderd niks!! Al eeuwen niet ondanks Hulp, miljarden enz.
Jij en anderen Wilma maken het verschil voor de mensen daar...Maar echte veranderingen die gebeuren idd in het..klein. .
Ik kaneem me voorstellen dat die warmekleffe warmte heel lading is om.aan te wennen! Bewondering voor jou@:)) sterkte met je mooie werk@ lieve groet

Trudie van Rosmalen-Haksteeg

Lieve Wilma
Wat een mooie foto's weer en wat een indrukwekkend verhaal van die albino's.
Sterkte met de " hitte"

Marianne

Lieve Wilma,

Prachtige verhalen schrijf je. Zeer herkenbaar. Afrika gaat inderdaad vaak in je bloed zitten en dan wil je er altijd weer terug. Ondanks de hitte en de klamheid die wij als noorderlingen niet gewend zijn. Het verhaal van de Albino's is afschuwelijk. En het is zo jammer dat het wereldwijd niet de aandacht krijgt die het verdiend. Ik vraag me wel af of de mensen die dit hebben weten wat hun te wachten zou kunnen staan ? En zo ja doen ze of hun familie er iets aan om deze kinderen te beschermen ? En hoe zien de ouders zo'n kind. Stoten ze het af of accepteren ze het ?
Deze reis is ook voor jezelf begrijp ik een les in levenswijsheid. De controle loslaten is voor veel mensen heel erg moeilijk. Heeft mijns inziens ook te maken met je eigen onzekerheden. Dus als jij onder een boom gaat zitten mijmeren terwijl een arts doet wat jij hem hebt geleerd dan denk ik dat je trots mag zijn op wat je al in zo'n korte periode hebt bereikt. Ga zo door !!!
Verder wens ik je ongelofelijk veel plezier en lol en heel veel genieten toe in Malawi.

petra

wat een indrukwekkend verhaal over albino's !
Ik dacht mogelijk worden ze gepest; maar wat jij verteld is afschuwelijk zeg. Bizar dat deze denkwijze hier blijft leven.
Wat knap dat je al 'los kunt laten".
mooie levensles; hou dit vol.
Vervelend dat je zo slecht tegen de warmte kunt.
Daardoor kost het je natuurlijk extra energie.
Maar wat maak jij veel mee Wilma.
het blijft zeer bijzonder .
Weer een mooie week toegewenst; waarbij jij weer tot zegen kunt zijn in Malawi.

een lieve groet vanuit Dordrecht

Alie Tas

Als ik je verhalen lees (ik voel met de opvliegers mee ;-))en je foto's zie (die van dat albinokind is prachtig maar het verhaal erbij triest!), heb ik grote bewondering voor wat je daar doet! Vanuit HIA sterkte en Kracht en veel mooie ervaringen!

Ad Boot (man van Alie Tas)

Ik lees met veel interesse je reisverhalen. Wat beleef je ontzettend veel.Ik was erg onder de indruk van het verhaal over de albino's. Ik wens je nog veel sterkte en ook veel plezier toe. En sterkte met de opvlieger.
(Ik zie nu pas dat mijn reactie net onder die van Alie staat.) Groeten

Madelinde

Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven. Alleen hoe afschuwelijk is het om te lezen hoe met albino's wordt omgegaan. Het is niet te bevatten!

Anneke van Rees

Ha Wilma,
Dank weer voor je mooie foto's en verslag.
Groet, Anneke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!