wilmainmalawi.reismee.nl

Week 2

Lieve mensen,

Wat maak ik veel mee hier! Eens kijken of ik een verhaal kan maken van al deze indrukken. Ook daar is een reisblog goed voor: het structureren van de vele indrukken, het op een rijtje krijgen van de gebeurtenissen in m’n eigen hoofd, en vooral niets willen vergeten.

Dinsdagmorgen heb ik een wondspreekuur gehouden onder deze boom, omdat het naast gelegen hutje door de regen van de afgelopen weken was verwoest. De boom maakte een enorme indruk op me vanwege z’n imposante omvang (ik heb nog nooit zo’n grote, oude boom gezien) maar ook vanwege het beschermende gevoel dat ik kreeg onder zijn zeer wijd uitlopende takken en bladerdak. Het voelde niet helemaal banaal om daar onder die boom m’n spreekuurtje te doen.

Naast de grootste boom, het kleinste kerkje dat ik ooit heb gezien. Hier passen 20 mensen in.

Dinsdagmiddag mijn eerste klas wondzorg voor mensen die in de thuiszorg willen werken. Er zijn drie klasjes per week, in verschillende dorpen, maximaal 10 personen per klas. Dus in totaal 30 mensen waar ik les aan geef.

Gevarieerd gezelschap, sommige echt al op leeftijd, maar allemaal willen ze leren! Waar ik niet op gerekend had was dat ze zelfs geen schrift hebben om aantekeningen in te maken, en de laatste week krijgen ze van mij een examen, en ik wil dat ze slagen, dus schriften gekocht voor ze. Hier zitten de studenten aan een lessenaar, de andere groepen zitten gewoon op de grond, waar daar is geen interieur.

Toen ik de klas uitliep werd m'n aandacht getrokken door prachtig en luid gezang. Ik wilde per se weten waar het vandaan kwam, volgde het gezang en kwam toen in deze kerk terecht. Zondag gaan we (Stephanie, een Ierse vrijwilligster en ik) een dienst bijwonen in de Anglicaanse kerk hier in het dorp. Om 8 uur 's morgens al!

De dag erop kwamen gelijk twee van de studenten stage lopen bij me. Dat getuigt van hun enthousiasme! Het zijn de man in het blauw en de vrouw met de baby op haar rug. We behandelen veel kinderen met ringworm op hun hoofd. Een besmettelijke ziekte die niet uit te roeien is door de grote hoeveelheden kinderen in kleine ruimtes, die ook elkaars kleding dragen. Het is overigens een aandoening die ook na een aantal maanden vanzelf kan verdwijnen. De man met het ruitjesoverhemd is Stephan, een van mijn vertalers. Heb ik hard nodig!

In deze temperatuur is het helemaal niet erg om zelf je wasje te doen buiten. Voelt als even lekker spelen met water.

Alhoewel onze verwende lichamen daar niet helemaal meer op ingesteld zijn. Stram en stijf van het dagelijks uren op m'n hurken zitten en wonden verzorgen op m'n kont en op m'n knieën. Hoop dat dat nog beter wordt met de weken...

Waar ik nog niet aan kan wennen zijn de vliegen die direct op een open wond afkomen. Dat is en blijft echt vies!

De andere vrijwilligsters hier geven les op de lagere school. Er zijn echt heel veel kinderen hier, bij navraag blijkt dat het kinderaantal, door family-planning is gedaald van gemiddeld 15 naar gemiddeld 8 kinderen per gezin! De vrijwilligsters staan voor klassen van 60-100 kinderen per klas!!!. Door te weinig klaslokalen wordt er daarom ook onder de bomen les gegeven. Op de achtergrond de school.

Als we 's middags terugkomen bij het huis gaan we op de trap naar het meer zitten om van het uitzicht te genieten.

Deze kinderen genieten echt, het is hun badplaats en wasplaats, ondanks het feit dat er vorige week een krokodil gesignaleerd is 10 meter van de kant af. Ik ga er niet in!

Als ik naar de plaatselijke markt loop , komen er altijd kinderen meelopen, want als blanke ben je hier nog wel een bezienswaardigheid! Ik loop in een Afrikaanse rok, een chitenje, die hier door de kleermaker is gemaakt. Zonder zo'n rok mag je je eigenlijk niet onder de plaatselijke bevolking begeven.

Dit is het wel zo'n beetje voor deze week, genoeg om het komend weekend rustig van bij te komen... Er is storm op komst, dus we gaan niet weg.

Als laatste, maar het allerbelangrijkste: Heel erg bedankt voor al jullie bemoedigende reacties, mails en appjes. Daar heb ik veel steun aan beleefd de afgelopen twee weken. Ik voel me gedragen.

Liefs, Tot volgende week, Wilma

PS: foto's bijkopen was heel lief, maar hoeft nu echt niet meer. Ik kan nu nog 1268 foto's plaatsen :-)

Reacties

Reacties

Debbie

Wat een onvergetelijke belevenis!

Jennifer Weeda-van riet paap

Wat bijzonder om dit mee te maken zo anders als thuis wat een luxe hier. Fijn dat er ook zoveel enthousiaste mensen zijn voor je lessen geeft je helemaal get gevoel zo nodig te zijn. Geniet van je weekend rust xx

Toos.

Wat een avontuur Wilma! Geweldig! Zo te zien kunnen ze zo iemand als jij met een grote kennis aan ervaring goed gebruiken! Klasse?

Harriët

Bijzonder wat je allemaal meemaakt en mag doen! Denk aan je!

Ina

Wat een mooie verhalen Wilma. Prachtige foto van jou met kinderen en die rok staat je heel goed.
We blijven je volgen.

José

Door zoiets mee te mogen maken lieve Wilma verrijkt het je leven
Lieve groet

Diana

Genieten op afstand van je verhalen en foto's. Xxx

Esther

Ah daar is de chitenje!! Wat leuk om zo je ervaringen te volgen!!

Jos

Wilma jij krijgt zo wel veel ervaringen en maakt veel mee.
Geniet ervan.
Gr.
Jos

Tineke

Mooi Wilma, het werk dat je daar doet ! Succes en sterkte!

Bernarda

Wat fijn om je belevenissen zo te kunnen volgen. Blijf je vooral verwonderen over al wat je ziet en meemaakt, lieve Wilma. Geweldig wat je doet.

Henny Mom

Wat zie je er stralend uit ondanks de vele soms heftige toestanden. De rok is mooi staat je goed. Degrote boom moet je vertrouwde vriend worden waar je de kracht kan vinden om het werk te kunnen doen. , je accu opladen en tot rust komen. Blijf stralen en delen dat komt een ieder te goed. Warme groet Henny

Anja

Mooi boeiend verhaal. Ook voor jou goed om al je ervaringen even van je af te schrijven en orde op zaken te stellen in je hoofd. Fijn weekend en opladen voor weer een nieuwe week met nieuwe ervaringen. Wij kijken nu alweer uit naar je volgend verslag.

Maripa

Wat ontzettend gaaf allemaal Wilma, je ziet er geweldig uit! Houden zo en blijf genieten met volle teugen. Groetjes en fijn weekend enne..... geniet ook van de Afrikaanse storm :)

Jacqueline

Prachtig! Goede tijd verder!

Rietje

Wilma, wat prachtig die mooie rok! En daarbij je stralende gezicht, daar wordt ik blij
van,?! Wat ‘n mooi verslag, met daarbij de foto’s, het geeft toch ‘n beeld hoe jij daar je kennis door mag en kan geven, in Gods ogen is ‘n beker koud water al belangrijk en genoeg, en jij mag nog meer geven?zie naar Hem op, Hij leidt je en dan ben je veilig! Liefs en ? voor je, ??? Rietje, tot de volgende week.?

Miriam

Leuk om zo je belevenissen een beetje te volgen.

Krijntje

Gaaf Wilma! ?

Frits

Heel indrukwekkend , succes en sterkte!!!!

Bibian

Erg leuk Wilma om vanaf deze kant een beetje meegenomen te worden in je belevenissen. Geniet van deze bijzondere tijd en mooie ervaringen!

Diana

Mooie ervaringen wilma succes nog in de komende weken

Sanne

Heel indrukwekkend om te lezen allemaal Wilma! Leuk om je zo te kunnen blijven volgen! Succes voor de komende week weer! ??

Ina

Wat een ervaring. En wat zijn ze met weinig gelukkig daar. We kunnen we daar een hoop van leren. Veel succes voor de komende weken.?

Barbara

Alles is met elkaar verbonden. Op alle niveaus je laten raken. Dat is leven. Mooi Wilma om je verhaal te lezen en zo verbonden te zijn. Kijk uit naar je volgende verhaal.

petra

ik zie uit naar je wekelijkse verhalen Wilma. het blijft zo een compleet andere wereld waar je nu in zit. Wat kun je veel goed werk doen en gaaf dat de mensen zo leergierig zijn.
Het spreekt allemaal nog meer door je foto's toegevoegd aan je verhaal.
Ik denk dat de kerkdienst mo ook indrukwekkend zal zijn. Schept ook verbondenheid te geloven in dezelfde God. mooi om te mogen ervaren.
tot je volgende verhaal, liefs

Teun S.

Wat indrukwekkend.Je foto's geven een goed beeld.
Denk ook aan jezelf.

Anneke

Gaaf Wilma ??

Lona

Ondanks alle tekortkomingen daar, wees blij dat je goed werk kunt doen. Mooie foto’s! Wat fijn dat er in die arme gebieden zulke prachtige bomen staan. Ze zijn daar voor jouw werk, school, vergaderingen enz. In Kenia zitten de apen vaak met z’n allen onder de boom. Pas goed op je zelf meis.

Jan s

Bijzonder verhaal. Van morgen hoorde ik op de radio van de storm over Malawi. Ik hoop en bid dat jullie gespaard blijven en de gebouwen deze storm kunnen weerstaan. Oei toch een krokodil. Lieve groet

Trudie van Rosmalen-Haksteeg

Wat indrukwekkend Wilma, en zo mooi geschreven.
Je ziet er stralend uit.
Ik wens je weer alle kracht toe voor de komende week om die mooie werk te kunnen doen.
Liefs,
Trudie

Ria de Wit

Wat fijn dat je ons laat delen in jouw belevenissen. En fijn om te lezen wat je daar allemaal beleeft. Voor mij ben je een kanjer.
Lieve Groet Ria.

Anneke van Rees

Ha Wilma,
Heb net je verslagen ´so far´zitten lezen. Wat een belevenissen allemaal. Leuke rok had je aan. Hoor over tornado op Malawi, hoop dat jullie er goed doorheen gekomen zijn. Veel succes.
Groet, Anneke

Geerie van MiddelkoopLieve

Lieve Wilma.
Vanmorgen uit de kerk heeft mijn zoon me geholpen om me
te helpen jouw nieuws te lezen. Wat heb ik bewondering voor jou om in deze omstandigheden te
werken. Ik wens je heel veel sterkte en met Gods hulp datgene te doen waar voor je gekomen bent
Ik blijf je nu volgen. Dikke kus



f

Lona

Heb je de orkaan goed doorstaan?

Ingrid Knook

Hallo Wilma,

De rok staat je prachtig. Je straalt helemaal. Je hebt je draai al een beetje gevonden denk ik zo.
Alle goeds en zie je verhalen wel weer komen

Femke

Wát een ervaringen, overweldigend! Je doet daar heel mooi werk Wilma:-). Hoe geweldig ook dat het hier allemaal zo te volgen is:-). Ik hoop tevens dat de storm jullie daar niet teveel schade heeft gebracht! Ga zo door????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!